L'usine Renault/Nissan de Chennaï (Inde)

Bon article des Echos sur les adaptations faites sur le Duster pour le marché indien et sur l'usine de l'Alliance
http://www.lesechos.fr/entreprises-sect ... 648961.php_______________________________________________________________________________________________
Cela avait d'ailleurs été développé il y a quelques mois dans un article indien très complet qui décrivait en détail les adaptations faites par Renault pour son Duster local
(j'en traduis quelques unes)
http://www.team-bhp.com/forum/indian-ca ... -tour.htmlAdaptation of the Renault Duster
Renault first did a lot of research on the Indian Market. They understood the following
il y a d'abord eu beaucoup d'études de marché Driving Environment - Fuel, Bad Roads, Crowded Roads
Customers - Status was more important than functionality
les indiens sont plus attachés au statut social qu'aux fonctionnalités de leurs voiture Competition - Competition was dynamic (Read impending EcoSport)
The project scope for adapting the Duster was as follows
Exterior - Add more chrome and make it look up-market
rajouter des chromes, faire haut de gammeInteriors - More upmarket feel
Premiumness - Rear seat comfort
confort des sièges arrièreDynamic - Ride and handling over bad roads
tenue sur mauvaises routesExteriors - The larger chrome grille on the front, the rear number plate embellishment as well as symmetrical rear lights are the outcome of this as well as extra badges to define the trim levels.
Interiors
A lot of work was done on this. The following changes were made
Front interior door handles
Chromed air vents
2 DIN stereo provision
Dual tone beige interiors
Split turn indicator on instrument cluster ( i.e separate arrows for left and right)
2 flèches séparées pour le rappel clignotant Gradually retracting steering adjustment
réglage du volant Easier pressure on horn pad
Bonnet release on right
Illuminated window switches
Premium-ness
This focused on the rear seat comfort. Some specific India features include
Solid rear parcel shelf
Revised rear seat angle
Faster rear A/C cooling
clim plus forte àl'AR 2 rear reading lights.
lampes de lecture à l'AR Front passegner seat adjusters are accessible from the rear to adjust from the back (VW do it better!)
Arm rest with rear cupholders
"Frugal" additional storage - bands to store items
Rear electrical socket
Ride and Handling
ordre de priorités pour les capacités routièresThe European spec Duster is oriented in the following priority
d'abord en EuropeGeneral handling
1: High speed cornering
tenue à grande vitesse2: Steering effort
sur la direction assistée3: Braking -Wet and Dry
freinage à sec et sur route humide4: Durability
5: Ride comfort
6: Road camber effect
tenue sur routes bombéesFor India, the ride and handling is optimized in the following order
en Inde, les priorités ne sont pas dans le même ordre !1: Ride comfort
2: Braking -Wet and Dry
3: Durability
4: Steering effort
5: Road camber effect
6: General handling
7: High speed cornering
Ceci montre bien que Renault/Dacia tient compte des spécificités de chaque marché, et que pour la définition du DP2 en France, les remarques du Dusterteam ont probablement été étudiées et prises en compte. Le net est un outil fantastique pour signaler les problèmes et suggérer des améliorations aux constructeurs, il ne faut donc pas s'en priver !